Práva a povinnosti opatrovateľky
Vstupnou prednáškou do opatrovateľského kurzu sú sociálnom právne normy a miesto opatrovateľky v právnom systéme. Práca opatrovateľky je súčasťou sociálnej práce ako celku.
Právna úprava na Slovensku, zákon čislo 448/2008 Z.z. (zákon o sociálnych službách) definuje kvalifikačné predpoklady na opatrovateľku. Kto chce pracovať ako opattrovateľka musí mať buď:
- úplné stredné odborné vzdelanie získané v študijnom odbore so zameraním na opatrovanie alebo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti alebo
- akreditovaný kurz opatrovania v rozsahu najmenej 22O hodín.
Akreditáciu pre opatrovateľský kurz BM Agency vydalo Ministerstvo práce soc. vecí a rodiny SR. Opatrovateľský kurz je akreditovaný na rosah 230 hodín. Tento opatrovateľský kurz tak spĺňa všetky zákonné požiadavky na kurz opatrovania. Povinnosťou každej opatrovateľky je tak v prvom rade spĺňať kvalifikačnú požiadavku na výkon tohto povolania.
Práva a povinnosti opatrovateľky vyplývajú z pracovnej zmluvy ako dvojstranného právneho aktu.
K právam opatrovateľky patria:
- právo na prideľovanie práce podľa dohodnutých pracovných podmienok,
- dodržiavanie pracovného času a času na odpočinok,
- dovolenky na zotavenie,
- zabezpečenie dôstojných podmienok na výkon opatrovania a primeraných životných podmienok...
K povinnostiam opatrovateľky patria najmä:
- povinnosť vykonávať opatrovanie osobne,
- kvalitne a s prihliadnutím na najlepší záujem opatrovaného,
- akceptovať osobnosť opatrovaného a jeho odkázanosť na pomoc inej osoby,
- prihliadať na individuálne potreby klienta,
- aktivizovať klienta podľa jeho schopností a možností,
- spolupracovať s rodinou opatrovaného a okolím,
- rešpektovať ciele opatrovaného, jeho potreby a zdravotný stav.
Opatrovateľský kurz vás naučí okrem praktických úkonov a činností vykonávaných opatrovateľkou aj to ako pristupovať ku klientovi. Psychologický prístup, správne volená komunikácia, informovanosť klienta, lekára a rodinných príslušníkov a ďalšie súvisiace činnosti Vám umožnia zvoliť správny prístup ku klientovi, získať si jeho dôveru a blízkeho okolia. V niektorých prípadoch (klient napríklad neprijíma lieky alebo nespolupracuje pri rehabilitácii či polohovaní) je priam nevyhnutné informovať rodinu, lekára a blízke okolie o nespolupracovaní klienta s opatrovateľkou. Takáto informovanosť zabezpečí to, aby nedošlo k obvineniu opatrovateľky z toho, že zanedbala svoje povinnosti, prípadne, že nevenovala dostatočnú pozornosť klientovi.